STRATEGISK RAMMEVERK

Vi former vår fremtid basert på et langsiktig strategisk rammeverk som bygger på vårt formål og våre verdier.

Med dette strategiske rammeverket setter vi et tydelig fokus på målrettet vekst. Dette betyr: Vi har som mål å skape overlegen verdi for kunder og forbrukere for å vokse ut av våre markeder, styrke vår ledelse innen bærekraft, og hjelpe våre ansatte å vokse både profesjonelt og personlig hos Henkel.

De viktigste elementene i vårt strategiske rammeverk er en vinnende portefølje med sterke merker og løsninger, et klart konkurransefortrinn innen innovasjon, bærekraft og digitalisering, og fremtidsrettede driftsmodeller – støttet av et sterkt fundament av en samarbeidskultur og myndiggjorte mennesker.

VINNER 20-  ÅRENE GJENNOM

FORMÅLIG VEKST

Shaping our Future - Thumbnail

Form en vinnende portefølje på en streng måte

En vellykket portefølje er nøkkelen til bærekraftig lønnsom forretningsytelse. Derfor utvikler vi kontinuerlig vår portefølje av merker og virksomheter som en del av vår aktive porteføljeforvaltning – ikke minst i lys av de annonserte og siden fullførte implementeringen av porteføljetiltakene i vår integrerte forretningsenhet Consumer Brands. Samtidig forblir M&A-aktiviteter i begge forretningsenhetene en integrert del av vår strategi, støttet av vår sterke balanse.

Akselerere innvirkningsfulle innovasjoner
Vi ønsker å akselerere innvirkningsfulle innovasjoner og også ta i bruk en forbedret innovasjonsstrategi, for eksempel ved å utnytte digitale applikasjoner og data for å få raskere og bedre innsikt i forbrukeratferd og markedstrender. Beslutningstaking i organisasjonen skjer tett på markedet. I vårt samarbeid med eksterne partnere utnytter vi også i økende grad potensialet i åpen innovasjon, ved å bruke smidige metoder og fortsette å investere i innovasjonssentre. Vi investerer konsekvent i innovasjoner og merker i kjerneområder og regioner.

Øke bærekraft som en ekte konkurransefordel.
Vi ønsker å øke bærekraft som en ekte konkurransefordel. Bærekraft er essensielt for å skape et konkurransefortrinn, muliggjøre forretningsvekst og generere verdi for våre kunder, forbrukere og alle våre interessenter.

For å drive bærekraftig utvikling har vi satt oss ambisiøse mål som en del av vårt 2030+ Bærekraftsambisjonsrammeverk, som bygger på vår fremgang til dags dato og som vi forfølger grundig. Vi har inkludert ulike ESG-dimensjoner og definert nøkkelområder for fokus:

  • Regenerativ Planet: Vi streber etter å oppnå en sirkulær økonomi, et klimaneutralt fremtid og regenerering av naturen. For å oppnå dette utvikler vi videre våre forretningsaktiviteter for å drive løsninger innen klima, sirkularitet og natur.
  • Blomstrende Samfunn: Vi bidrar aktivt til at mennesker kan leve et bedre liv gjennom vårt arbeid og våre merker. For å oppnå dette fokuserer vi på rettferdighet, utdanning og velvære.
  • Pålitelig Partner: Vi er forpliktet til produktkvalitet og sikkerhet samtidig som vi sikrer forretningssuksess med integritet, med fokus på ytelse, åpenhet og samarbeid.

Vi vil bygge på våre særlige styrker, som innovasjonskapasiteten til våre forretningsenheter og den omfattende kunnskapen til våre ansatte, samt ulike kontaktpunkter for våre produkter og kunder og forbrukere. Vurderinger i relevante bærekraftvurderinger gir viktig og upartisk bekreftelse og anerkjennelse av våre prestasjoner og fremgang.

Øke verdiskapingen for kunder og forbrukere gjennom digitalisering
Vi utnytter mulighetene som digitalisering gir for å øke den merverdien for våre kunder og forbrukere, ved å samhandle direkte med våre forbrukere og strebe etter å øke våre digitale salg. I prosessen bygger vi et talentbasseng innen digitalisering støttet av målrettet støtte. Til syvende og sist ønsker vi å styrke vårt digitale forretningsfokus og øke effektiviteten. I denne sammenhengen er vår digitale enhet Henkel dx, som ble opprettet i 2019 for å samle de digitale og IT-teamene i Henkel, av avgjørende betydning.

Kontinuerlig optimalisere driftsmodeller
Vi streber etter å kontinuerlig optimalisere våre driftsmodeller og, ved å gjøre det, stadig forbedre konkurranseevnen til våre prosesser og strukturer. Vi ønsker å styrke kundens og forbrukerens nærhet, etablere raskere beslutningsprosesser og realisere ytterligere effektivitetsgevinster.

Styrke vår samarbeidskultur
En sterk bedriftskultur, delte verdier og en klar forståelse av samarbeid som et sterkt team er avgjørende for å fortsette å drive vår vekstagenda med suksess. Viktige hjørnesteiner i dette er vårt formål – Pionerer i hjertet for generasjonenes beste – og våre Ledelsesforpliktelser som forener alle ansatte på verdensbasis. Vi tror at kulturell transformasjon er en kontinuerlig prosess der vi fokuserer på samarbeid, fremmer videreutvikling avvåre ansatte for fremtidige ferdigheter og gir dem muligheten til å utvikle seg videre.